We kennen Louis van der Velde allemaal als eigenaar van de Alexanderhoeve kaas & noten winkel in de Princestraat in Katwijk (voorheen Kaas enzo). Zijn ervaring in het vak gaat lang terug. Hij was slechts negen jaar toen hij begon met werken bij een kaasboer in Bodegraven. Louis: “Het begon als een bijbaantje op zaterdag. Ik zorgde voor het onderhoud van de kazen. Kazen hebben veel onderhoud nodig. Ik poetste de kazen en zorgde voor het coaten. Na een jaar of drie zei mijn baas: ‘Kom maar eens een keer in de winkel staan, want ik heb iemand nodig.’ Ik vond dat toen enorm spannend. Ik was nog jong en heel erg verlegen.”
Van dat verlegen jongetje van toen is niets meer over. Louis heeft met elke klant een spontaan praatje en is enorm goed in het herkennen van klanten en het onthouden van hun favoriete producten. Louis zorgt op die manier voor een persoonlijke en gemoedelijke sfeer in de winkel. Ook in het assortiment onderscheidt Louis zich op alle fronten van andere Alexanderhoeve winkels. Louis: “Je kunt gebruik maken van een standaard pakket wat aangeboden wordt, maar dat vind ik niet leuk. Hier in de winkel hebben we daarom een heel ander assortiment, met veel streekproducten. Het verhaal wat er achter zit vind ik belangrijk.”
Om het verhaal achter een product te leren kennen bezoekt Louis regelmatig het buitenland. “Eens per twee jaar gaan we naar de kaasbeurs in Bra, Italië. Hier doen we inspiratie op en kijken we welke producten een onderdeel van het assortiment kunnen worden.”
Kwaliteit van het product staat altijd voorop. Neem oude kaas als voorbeeld. Kaas in de supermarkt is niet altijd natuurgerijpt. Louis vindt dat zonde van het product: “Ik heb hier gegarandeerd oude kaas van twee jaar wat natuurgerijpt is. Door het behandelen, het verzorgen en de aandacht die er aan besteed wordt krijg je een goede en lekkere oude kaas.
Het is een prachtig product, maar het heeft wel onderhoud en verzorging nodig. Dat is een passie. Met noten precies hetzelfde. Wij bakken het hier in de winkel kersvers. Soms komen de consumenten en dan zijn de noten nog warm van het bakken. Dan adviseren we ze altijd om het zakje nog een beetje open te houden. Dat is toch geweldig?! Consumenten hebben dan echt die versbeleving. Ik zou willen dat het nog veel verser kan. Het is net een spel.”
De kennis die Louis heeft over het product deelt hij graag met zijn klanten. “Door het verhaal achter de kaas de vertellen komt zo’n kaasje echt tot leven en dat vinden mensen leuk. Ik stel ook graag kaasplankjes samen. Het samenstellen van een mooi plankje gaat niet zonder eerst wat informatie ingewonnen te hebben. Ik kan pas een geschikte productkeuze maken als ik weet voor welke gelegenheid het is. Op welk tijdstip gaat het genuttigd worden? Is het om voor te tafelen of na te tafelen? Wat is het hoofdgerecht? Pas als ik dat weet kan ik een consument écht adviseren en bijpassende, seizoensgebonden kazen, worst en wijn kiezen.”
“Natuurlijk kunnen we een paar kazen op een plankje meegeven en klaar, maar dat vind ik niet leuk. We hebben hier in de winkel veel mooie producten om een fantastisch plankje mee te kunnen maken. Denk aan heerlijke parmaham, pata negra, muskaatdruiven en mooie Italiaanse worstjes met venkel, met truffel met bijpassend dadelbrood panforte. Dit alles met bijpassende kazen. Er is niet altijd tijd voor, hoor. Als de hele winkel vol staat kan dat niet, maar ik probeer er altijd tijd voor te maken. De rest van het team ook.
We hebben een fantastisch leuk team. Met leuke meiden, mijn vrouw en mijn zoon die sinds kort ook in de winkel staat op zaterdag. Het is heel leuk om dit met het hele team doen.”
Alexanderhoeve