De passie voor dagelijks vers brood begint in 1907 als Jan van Maanen een bakkerij opent aan de Kerkstraat in Katwijk aan de Rijn. De kleine bakkerswinkel is het begin van een familiebedrijf om trots op te zijn. Sinds 2005 hebben de broers Henk-Jan en Johan het bedrijf vol passie en ambitie weten uit te breiden. Met maar liefst 52 winkels, verspreid door het hele land, zijn zij erg succesvol.
Maar succesvol zijn alleen was niet genoeg. Johan: “Een paar jaar geleden was er toch een beetje ongenoegen bij mij en mijn broer. Het ondernemen draaide op dat moment alleen om geld verdienen, maar wij wilden meer dan dat. Toen zijn we een coachingstraject ingegaan. Onder begeleiding van een coach hebben we gezamenlijk gezocht naar de beste versie van onszelf en de beste versie van Van Maanen als bedrijf. De zoektocht leidde tot allerlei transities: persoonlijke transities, merk transitie en veranderingen in de manier van werken. Het begon bij onszelf en daarna werd het een soort van overtuiging dat het ook een belangrijke rol moest gaan spelen bij de mensen die bij ons werken. Daar ontstond betekenisvol ondernemen uit.”
De Van Maanen Bakery Cafés zijn hier een resultaat van. Dit is een oorspronkelijke bakkerij gecombineerd met een horecagelegenheid, waar mensen het genot van een kopje koffie en iets lekkers bij elkaar kunnen komen. Johan: “Een belangrijke rol in de buurt spelen staat centraal in onze ambitie. Vroeger was de bakker echt een plek in het dorp waar mensen samen kwamen. Met onze Bakery Cafés proberen we opnieuw die centrale plek te creëren.”
De meest recent geopende winkel is de Van Maanen in Delft. Johan is enthousiast: “Deze winkel is een beetje de flexstore van Van Maanen. De laatste winkel is natuurlijk meestal de mooiste, maar hier komt wel wat samen van de laatste jaren waarin we gewerkt hebben naar de mooiste versie van Van Maanen.”
Genieten en beleving staat in deze winkel centraal en het betekenisvol ondernemen is terug te vinden in sociale activiteiten die georganiseerd worden met de omgeving.
Johan gaat verder: “Het is een winkel waar eten en drinken passend bij ons formule is neergezet. De menukaart is weloverwogen samengesteld met gezond eten, gericht op de vrouw, gecombineerd met een stukje duurzaamheid door minder vlees- en meer vegetarische gerechten aan te bieden. Je kunt hier ontbijten, lunchen en dineren. We hebben ook een non-food winkel met artikelen als een kookboek of een trui met een leuke kreet. Ook worden er evenementen georganiseerd: een bandje, een pianist, een storyteller of een workshop truffels maken. Het is een winkel voor de toekomst waar we in geloven.”
De nieuwe Bakery Cafés en het concept in Delft slaan aan bij het publiek en een nieuw merk is geboren. Ook is er een cultuuromslag gemaakt in de manier van werken. De broers gingen aan de slag met zelfsturende teams: “We vinden het belangrijk dat mensen zich ontwikkelen op basis van hun talent en passie. Daarmee creëren we meer plezier en kunnen we mensen meer van waarde laten zijn. Dit kan leiden tot meer ontspanning, creativiteit en betere resultaten. We hebben geen filiaalleider meer, maar een winkelcoach. Het doel is gelijkwaardigheid. Los van de verantwoordelijkheden die genomen moeten worden natuurlijk.”
Johan gaat verder: “Het kunnen creëren van concepten of het realiseren en nastreven van dromen en ambities vind ik hele mooie aspecten van het ondernemerschap. De Bakery Cafés en zelfsturing zijn hier voorbeelden van. Maar ook heel simpel: komen tot een betere versie van het product. We verkopen mooie producten waar we trots op zijn. Een voorbeeld is de appeltaart die geïntroduceerd is in samenwerking met appelboomgaard de Olmenhorst. De appeltaart wordt op een ambachtelijke manier bereid en gevuld met biologische en verse appels van het landgoed de Olmenhorst. Soms is er de neiging om concessies te doen om het efficiënter te maken of om goedkopere grondstoffen te kunnen gebruiken, maar dat moet je niet doen. Dat bewaken we heel goed en dat wordt gewaardeerd door klanten.”
Van bakkerswinkel op de hoek naar Bakery Cafés met zelfsturende teams: Van Maanen is verrassend en vernieuwend. Ook in de Van Maanen winkel in de Princestraat gaat vernieuwing plaats vinden. Johan: “Het is de bedoeling om het terras in de winter te overkappen tegen regen en wind. De binnenkant wordt dan verwarmd en dan kun je het hele jaar buiten zitten.” Dat wordt dus jaar rond genieten!
Bakker van Maanen